• {content_title}

    {content_content}
    • 2023-2024

    • Hazekeutel schittert en straolt!

    Reglementen

    Optochtreglement

    Doelstelling: Op vastelaoveszondag een kienderoptocht door Venray laten trekken, die optimaal
    plezier verschaft aan deelnemers en toeschouwers.

    Algemeen:

    • De optochtcommissie is onderdeel van Jeugdvastelaovesvereniging D’n Hazekeutel.
    • De gemeentelijke vergunning evenals de verzekeringen vragen ons om dit reglement op te
      stellen en kenbaar te maken bij de deelnemers aan de Kienderoptocht.

    Optochtcommissie:

    • Ordecommissarissen zijn herkenbaar aan een rode kiel en kieps met het Venray-logo.
      Verkeersregelaars dragen een oranje hesje.
    • Ordecommissarissen en verkeersregelaars zijn vrijwilligers; gedraag je netjes naar hen toe.
    • De ordecommissarissen en verkeersregelaars geven aanwijzingen over opstellingen en
      begeleiden de gehele optocht. Zij hebben de taak de optocht veilig en gelijkmatig te doen
      verlopen. Aanwijzingen van hen dienen opgevolgd te worden.
    • In alle situaties, onduidelijkheden of geschillen waarin dit reglement niet voorziet, beslist
      uitsluitend en bindend de optochtcommissie.

    Inschrijven van deelnemers aan de optocht:

    • Data voor opgaven worden bekend gemaakt in regionale weekbladen, via de sociale media
      van D’n Hazekeutel en via de website.
    • Het inschrijfformulier dient digitaal ingevuld te worden via de website van D’n Hazekeutel of
      kan op de ochtend zelf (tot 13:30 uur) op papier worden ingevuld bij Schouwburg Venray. Van
      deelnemers wordt verwacht dat zij deze naar eer en geweten invullen.
    • Inschrijven voor en deelname aan de optocht is gratis.

    Opstellingen:

    • Bekendmaking van de opstelling, de opstellingsplek, de route en de ontbindingsplek geschied
      via weekblad Peel en Maas, via de sociale media van D’n Hazekeutel en via de website.
    • Zorg dat het groepsnummer op tijd is opgehaald. Zie hiervoor berichtgeving in Peel en Maas
      of op sociale media. Neem hierbij ook je inschrijfformulier mee (digitaal of op papier).
    • Bij het afhaalpunt ontvangen de deelnemers hun nummerbordje conform de opstelling zoals
      vooraf gepubliceerd en gecommuniceerd.
    • Deelnamenummers dienen na de optocht bij de ingang van Schouwburg Venray bij de
      optochtcommissie ingeleverd te worden, waarna je deelnamemedailles ontvangt.
    • Getracht wordt muziek, wagens en groepen per categorie zo goed mogelijk over de optocht te
      verdelen.

    Verloop van de optocht:

    • Deelnemers dienen zorg te dragen voor een aangesloten optocht.
    • Na een act of stunt, waarbij men kort stilstaat om iets aan het publiek te tonen, dient snel
      aansluiting verkregen te worden.
    • Het vroegtijdig verlaten van de optocht is (onder normale omstandigheden) niet toegestaan.
    • Aanwijzingen van ordecommissarissen en verkeersregelaars dienen opgevolgd te worden.

    Jurering:

    • Deelname aan jurering geschiedt volgens de volgende categorieën: eenlingen, duo’s, kleine
      groepen (3 t/m 10 personen), grote groepen (vanaf 11 personen), wagens, basisscholen.
    • Indien er gebruikt wordt gemaakt van een wagen, doe je automatisch mee in twee
      categorieën.
    • De jury zal bij het toekennen van de punten rekening houden met de zelfwerkzaamheid van
      kinderen.
    • De jury reikt een hoofdprijs uit in de vorm van een grote wisselbeker. Deze kan door elke
      categorie worden gewonnen. De wisselbeker dient vóór 11 november weer ingeleverd te zijn
      bij D’n Hazekeutel.
    • Per deelnemerscategorie wordt op de volgende onderwerpen beoordeeld:
      • dee.
      • Uitvoering.
      • Presentatie.
    • Over de uitslag kan niet worden gecorrespondeerd.

    Thema en versiering:

    • Het thema van de Kienderoptocht wordt bekend gemaakt op de website van D’n Hazekeutel
      en in verschillende media.
    • Het idee van de act hoeft niet het motto van D’n Hazekeutel te zijn, maar het mag uiteraard
      wel.
      • Voorkeur: Gebruik veel felle kleuren.
      • Voorkeur: Maak korte en duidelijk teksten op verschillende hoogtes.
    • Er mag geen gebruik worden gemaakt van kunststof serpentines/confetti. Gemeente Venray
      brengt het opruimen hiervan in rekening bij de gebruikers.
    • Deelnemers kunnen zich ten alle tijden tot de optochtcommissie wenden om adviezen te
      verkrijgen op technisch en artistiek vlak.
    • Er zijn bolderkarren ter beschikking gesteld voor gebruik tijdens de optocht. Neem met ons
      contact op, mocht u hier gebruik van willen maken.

    Aansprakelijkheid:

    • Deelname van de Kienderoptocht geschiedt geheel op eigen risico.
      Jeugdvastelaovesvereniging D’n Hazekeutel acht zich niet aansprakelijk voor welke vorm van
      schade dan ook.
    • Iedereen die aan de optocht deelneemt, dient verzekerd te zijn tegen wettelijke
      aansprakelijkheid. Dit geldt eveneens voor de gebruikte voertuigen.
    • Tenminste één meerderjarig persoon per groep deelnemende minderjarigen, dient als
      hoofdverantwoordelijke aangesproken te kunnen worden door de optochtcommissie.

    Eisen wagens:

    • Onder wagens worden praalwagens en carnavalswagen verstaan, maar ook uitgebouwde
      bolderkarren, zeepkisten, kruiwagens, e.d.
    • Omvang van de deelnemende voertuigen mag de volgende grenzen niet overschrijden:
      • Lengte: 15.0 meter.
      • Breedte: 3.25 meter.
      • Hoogte: 4.0 meter.
    • Bovengenoemde afmetingen zijn bepaald aan de hand van aanwezige kabels, verlichting,
      bomen etc. op de route.
    • Op wagens dienen de aanwezige personen een houvast te hebben die minimaal 1x op 1.00
      meter hoogte en minimaal 1x op 0.50 meter hoogte zit.
    • Een praalwagen dient mechanisch te worden voortbewogen.
    • Bij wagens dient een meerderjarige begeleider aanwezig te zijn, die voorkomt dat er schade
      ontstaat aan overhangende takken, kabels en waakt voor de veiligheid van toeschouwend
      publiek. Voorkom uitstekende onderdelen!
    • Eenieder die plaatsneemt op een wagen (voortgetrokken door personen of een voertuig) dient
      tegen ongevallen verzekerd te zijn.

    Veiligheid en risico:

    • Bij een ongeval of problemen dient men direct de dichtstbijzijnde ordecommissaris te
      waarschuwen. Deze weet wat te doen en zal zo nodig, via commissieleden, medische hulp
      inschakelen.
    • Tijdens de optocht is het Rode Kruis aanwezig. Zij zullen, indien nodig, door de
      ordecommissarissen en commissieleden geraadpleegd worden.
    • Politieassistentie is door de optochtcommissie oproepbaar.
    • Naast de ordecommissarissen worden meerdere gecertificeerde verkeersregelaars ingezet
      voor een veilig verloop van de optocht.

    Ongeoorloofd:

    • Het gebruik van dieren (alle soorten) in de optocht is niet toegestaan.
    • Het gebruik van alcohol en drugs tijdens de optocht is verboden.
    • Open vuur is niet toegestaan.
    • Wanneer naar inzicht van de optochtcommissie, acts of motto’s kwetsend zijn voor personen
      of zaken of indien niet aan veiligheidseisen is voldaan, kan uitsluiting van deelname aan de
      optocht het gevolg zijn.
    • Het is niet toegestaan tijdens de optocht reclame te maken voor bedrijven, instellingen etc.
    • Ledenwerving voor een vereniging of club is tijdens de optocht niet toegestaan.
    • Reclame-uitingen op voertuigen dienen onherkenbaar te worden gemaakt.

    Communicatie:

    • Bekendmaking van de opstelling, de opstellingsplek, de route en de ontbindingsplek geschied
      via weekblad Peel en Maas, via de sociale media van D’n Hazekeutel en via de website.
    • De einduitslag van de Kienderoptocht wordt vermeld in weekblad Peel en Maas, via de sociale
      media van D’n Hazekeutel en via de website.
    • Data voor opgaven worden bekend gemaakt in regionale weekbladen, via de sociale media
      van D’n Hazekeutel en via de website.
    • Voor vragen over de optocht, van welke aard dan ook kunt u contact opnemen via het
      mailadres: info@hazekeutel.nl.